Directorul Nicolae Dan Tivilichi a reusit sa readuca demnitatea CN APMC – ului
După o domnie a intereselor grupate pe unul sau altul din greii afacerilor portuare, ceva se întâmplă . Deja 27 de ani de comerț liber în portul Constanța a insemnat indiferent de culoare politică a directoratului, interese. Mai ales când vorbim de genul de servicii portuare în care se făceau bani frumosi, ușor si greu de verificat dacă activitatea depusă chiar era la cotele de pe hârtie. Si aici vorbim de pilotaj, remorcaj si dragaj. Bani mulți si siguri. Că toate tarifele erau în valută, si mai bine. Că o anumită cantitate se draga si o alta era trecută pe hârtie, în plus fireste sau de fapt nefireste, era stilul de afacere ce i-a îmbogățit pe mulți din port. Asa a fost până acum, pentru că ceva se schimbă. Noua conducere a CN APMC, nouă pe faptul că vine cu ceva schimbări în bine, a pus piciorul în prag spre stupefacția operatorilor de profil care si-au văzut zdruncinată linistea de dolce far niente aducătoare de dolari. Cum doar în România noastră poți vedea. Să enumerăm firmele de pilotaj si remorcaj sau cele care se ocupă cu dragajul si care si-au uns degetele cu miere până acum, mai bine nu. Unii ar considera că ii ofensam , alții ar fi supărați că nu îi băgăm în seamă. Dar în spatele tuturor acestor firme au stat si stau personaje cunoscute pe plan politic atât local cât si central. Bărbați de politiciene sau personaje ce odată au ocupat ceva funcții în sistemul central din Ministerul Transporturilor și care consideră portul Constanța ca fiind Hacienda lor. Dacă nimeni până acum nu le-a numărat tonele de nisip scoase efectiv din bazinul portuar sau manevrele efectuate concret pe timp de pilotaj si remorcaj, acum obisnuiti cu neobisnuitul, tipă arătând cu degetul, stârnind pasiuni nebune si întocmind parteneriate ciudate si contrar firii intre afaceristi care până mai ieri îsi suflau unii altora lucrările din port si isi infigeau cutitul in spate. Alții mai ambitiosi si nelinistiti din cartelisti pomenesc diferite foruri europene care ar putea să le dea dreptate în mizeria lor.
Vedeți cazul Miron. Dar vremurile sau schimbat, în bine. Asa că directorul Nicolae Dan Tivilichi ne-a declarat scurt si concis: totul legal, totul pe față în favoarea porturilor românesti. Ca vorbim în cazul de față de Constanța sau despre porturile fluviale, Galați sau Brăila. Mai pe intelesul celor interesati ; gata cu monopolul, cartelul, borcanul cu miere trece acolo unde ii este locul. Povestea este veche, dar pe foarte scurt. Pentru ca nu se mai saturau si doreau totul, patronii nostrii pilotini si remorcati, au vrut cartel ca la Medellin. Prin 2013 , Canal Sea Services SRL , Black Sea Services SRL si Coremar au creat SRL-ul perfect care trebuia sa le aduca ce le lipsea. Monopolul. Asa a aparut fantomatica Logistic Remo Services , firma pusa la inaintare si care trebuia sa manance toata mierea din butoiul administratiei portuare. Nu a mers si mai mult decat atat, Consiliul Concurenţei a dispus dizolvarea firmei Logistic Remo Services care a luat si o amenda de vreo 15 milioane lei noi. In fapt fiecare din societatile in cauza au primit amenzi usturatoare. Consiliul Concurentei a spus sec ; raportul de investigaţie reţine faptul că prin acţiunea de coordonare a comportamentului concurenţial al celor trei întreprinderi, Canal Sea Services SRL, Black Sea Services SRL şi Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, inclusiv prin crearea unei societăţi în comun – Logistic Remo Services SRL, acestea au acţionat concertat în vederea contractării serviciilor de remorcaj maritim din porturile aflate în administrarea CN APMC, eliminându-se orice formă de concurenţă între ele. Încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei şi ale art. 101 alin. (1) din Tratat de către Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL şi Maritime Pilot SRL, pe piaţa serviciilor de pilotaj al navelor maritime. Cartelul a contestat si raportul si amenzile, ideea fiind ca in final, contractul cu CN APMC sa fie prelungit. Asa isi scoteau si parleala. Nu a mai mers. Fapt senzational si nu glumim aici. Directorul general al CN APMC, Nicolae Dan Tivilichi a decis sa puna piciorul in prag si sa nu prelungeasca contractul cu baietii destepti din pilotaj si remorcaj. Acum trebuie sa avem putina decenta si sa spunem, Bravo ! Deci se poate !
Marius Stirbu