Putem gasi scuze fostului ministru al transporturilor Felix Stroe. De la data aparitiei primului material despre inconstienta unor asa zisi inspectori de Gas Free , articol ce a ajuns si la domnia sa, am putea spune ca lipsa unei decizii vine datorita remanierii guvernului, decizie caruia i-a cazut victima si constanteanul nostru. Pentru ca nimeni nu sa miscat pe linia aceasta, magariile continua. Asta chiar daca avem un precedent , cazul Anopolis. Iar cand afli ca unul din cei implicati in cazul Anopolis se ocupa bine mersi tot cu inspectiile gas free, te apuca parca sila. In 2018 se implinesc 17 ani de la tragedia ce s-a petrecut la bordul navei Anopolis, aflată în Şantierul Naval Constanţa (SNC). Pe 5 iunie 2001, la bordul navei avea să aibă loc o explozie in urma caruia au decedat 10 muncitori. Explozia s-a produs in timp ce muncitorii efectuau lucrari de reparatii in tancul petrolier al navei, din cauza scanteilor provenite de la aparatul de sudura, care au intrat in contact cu reziduurile petroliere de pe peretii tancului si cu emisiile de gaze. In momentul izbucnirii incendiului, muncitorii taiau, cu ajutorul aparatelor de sudura, portiunile corodate ale peretilor tancului, in vederea inlocuirii lor cu alte bucati de tabla. Unii dintre muncitori au sustinut ca tancul nu ar fi fost aerisit corespunzator inainte de inceperea lucrarilor, motiv pentru care au refuzat sa intre la lucru. Ei au fost amenintati ca vor fi concediati, astfel incat au fost nevoiti sa intre in tancul petrolier. Aici se vede clar importanta eliberarii pe bune a unui certificat gas free. Au trecut insa 17 ani, iar unul din cei cercetati pentru neglijenta, Alexandru Dima -expert tehnic la aceea vreme, scoate bani din eliberarea certificatelor de gas free.
In fapt, omul acesta nu a invatat nimic dupa ce 10 oameni au murit sub ochii lui la propriu. Cercetati penal, au fost multi atunci. Chiar si Sandu Mezei a trecut prin furcile caudine dupa demararea anchetei. Acum Sandu este seful ANR. Institutie pe care o conduce cu responsabilitate, dar din partea caruia asteptam si o implicare mai mare in acest segment. Verificare la sange , mai ales dupa ce seful ANR stie cum a fost cazul Anopolis. Pana la Dima , sa ne aducem aminte si de cazul remorcherului Hercules. In toamna anului trecut, la bordul navei a avut loc o explozie urmata de un incendiu. Din primele cercetari, se pare incendiul a izbucnit în timp ce un muncitor lucra cu flacara deschisa, sudând un perete în compartimentul motoare. Luase foc mâzga și reziduurile de pe pereți. Clar este un lucru. Orice inspectie gas free scoate in evidenta pe langa posibilele acumulari de gaze inflamabile si rezidurile petroliere aflate pe peretii navei. Daca exista acumulari de acest gen, inspectorul solicita indepartarea rezidurilor si de abia apoi da ok la lucrare. Pentru ca inspectia gas free a fost facuta free, adica deloc, muncitorii au inceput sa taie cu flacara deschisa o posibila bomba. Urmarea este stiuta. Compartimentul masini a ars dupa ce fusese retehnologizat in proportie de 95%, muncitorii au scapat ca prin minune, iar Manole a pierdut fotoliul de director al ARSVOM . Sa zambim putin dupa ce ne aducem aminte si faptul ca Ionel Minea, secretar de stat in ministerul transporturilor la aceea data , a dispus masuri ferme ca asemenea situații să nu se mai repete. Domnul Ionel, care masuri ? Dupa cateva luni, inspectorii gas free se joaca in continuare cu obiectul muncii lor. Daca un Dima elibereaza certificate de gas free in conditii cel putin suspecte, iar apoi doarme ca un prunc fara sa fie deranjat de mortii de pe Anopolis si de posibilele tragedii ce ar putea aparea, care sunt masurile ferme vehiculate de autoritati. La Cernavoda cel putin, certificatele merg la dosar direct din pixul inspectorului via mail. Fara ca sala masinii sa cunoasca forma pantofilor apartinand inspectorului responsabil cu viata oamenilor de la bord. O intelegere tacita criminala ce tine in hora atat ANR-ul central cu tot cu capitaniile zonale, agentii navei si inspectorii privati gas free. O parte din ei. Pentru ca exista si vreo patru privati care sunt cu inspectiile ca la carte. Stim ca inspectorii gas free apartinand ANR nu pot ajunge peste tot, de la Constanta pana la Orsova, dar stim ca ANR poate controla la sange activitatea din domeniu. Cei pusi pe capatuiala pe spatele tragediilor, out.