E incalcit, dar pe parcurs capata sens. Exista un Ordin al Ministerului Transporturilor – OMT 991/2020, ce abroga OMT 547/2014 SI OMT 1008 din 2017. Apoi, un paragraf din 235 prevede ca cei care efectueaza pilotaj trebuie autorizati. Deci APC ar trebui sa fie autorizat de ANR, dar nu exista nici un act normativ in fata, respectiv un ordin al ministrului care sa prevada conditiile in care se face autorizarea. Aici vine ,,rasul plansului” . OMT 991/2020 a fost suspendat in instanta la cererea Asociatiilor de pilotaj. Deci : OMT 547 si 1008 abrogate iar OMT 991 – suspendat. Astfel, pana la emiterea unui nou ordin de ministru care sa ofere o baza legala – CN APMC nu are dreptul de a efectua pilotaj si nici sa interzica agentilor economici private sa desfasoare aceasta activitate.
Reproducem – Text publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 353 din 14 mai 2014. În vigoare de la 14 mai 2014 până la 31 decembrie 2020, fiind abrogat prin Ordin 991/2020. Ordinul nr. 547/2014 privind autorizarea operatorilor economici pentru desfășurarea activității conexe activităților de transport naval – serviciul de siguranță pilotajul navelor maritime la intrarea și ieșirea din porturi, între danele aceluiași port și pe căile navigabile interioare. Activitatea conexă activităților de transport naval – serviciul de siguranță pilotajul navelor maritime la intrarea și ieșirea din porturi, între danele aceluiași port și pe căile navigabile interioare, denumită în continuare pilotajul navelor maritime, poate fi desfășurată numai de operatori economici autorizați în acest sens, persoane juridice care, potrivit legii, pot desfășura activități economice sub codul CAEN 5222 – Activități de servicii anexe transporturilor pe apă, și care dețin capacitățile și competențele necesare desfășurării acesteia.
Ciudatenia apare in text ;
Art. 2. –
(1) Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Navală Română, autorizează operatorii economici, la cererea acestora, pentru desfășurarea pilotajului navelor maritime și emite Autorizația pentru desfășurarea activității conexe activităților de transport naval – serviciul de siguranță pilotajul navelor maritime la intrarea și ieșirea din porturi, între danele aceluiași port și pe căile navigabile interioare, denumită în continuare autorizație.
Astfel OMT 547 autorizeaza operatorii economici sa desfasoare pilotajul navelor maritime. Punctul 4 din OMT spune apoi ; 4) Administrațiile portuare și/sau de căi navigabile pot desfășura pilotajul navelor maritime fără a deține autorizația prevăzută de prezentul ordin. Astfel APC-ul poate desfasura si el activitati de pilotaj , fara autorizatia ANR. Problema aparea la primul punct – ce includea si operatorii privati in activitatea pilotajului navelor maritime. Asa a aparut noua lege.
ORDINUL nr. 991 din 19 mai 2020
Articolul 1
(1) Se instituie obligativitatea efectuării serviciului de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime în porturile aflate în administrarea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime“ – S.A. Constanța.
(3) Serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluviomaritime prevăzut la alin. (1) se asigură prin corpul propriu de piloți ai Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime“ – S.A. Constanța.
Simplu in scripte. Mai putin faptul ca OMT 991 este suspendat de catre instanta, iar activitatea de pilotaj merge inainte cu un act suspendat. Ceva de genul ; ai permis auto, politia rutiera iti suspenda dreptul de a conduce un autoturism, dar tu continui sa sofezi. Cam asta se intampla acum – CN APMC conduce o salupa cu permisul suspendat.
Inclusiv cei de la Dunare, respectiv Administratia Fluviala a Dunarii de Jos RA Galati, se confrunta cu aceiasi ambiguitate legislativa in materie de pilotaj. Mingea se afla in curtea MT. Ideal ar fi o abordare in stil occidental. Administratia portuara sa poata externaliza acest serviciu de pilotaj catre o Asociatie privata a pilotilor in conditii foarte bine puse la punct. Asa e in UE – de la Olanda pana in Bulgaria. Noi am incercat sa scapam de micile smecherii invartite de firmele de pilotaj cu impunerea unui monopol al administratiei portuare, fara a ne alinia astfel la standardul UE din domeniu. Cu o legislatie ambigua ce lasa loc interpretarilor dupa ureche, lucrurile vor merge din prost in mai rau. De la 1 ianuarie 2021, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA efectuează serviciile de pilotaj în porturile maritime româneşti cu propriul corp de piloţi. Conform declaratiilor directorului general Florin Goidea, masura a fost determinată de faptul că, la 31 decembrie 2020 au expirat contractele încheiate cu cele 4 firme de pilotaj – Maritime Pilot, Black Waters, Canal Sea Services, Black Sea Pilots, iar acestea au refuzat să presteze serviciile de pilotaj, în condiţiile specificate în contractul cadru intocmit de CNAPMC. Compania a inchiriat de la Coremar trei pilotine si cu 9 piloti, a demarat activitatea in cele trei porturi maritime: Constanta, Mangalia si Midia. Intre timp, numarul pilotilor (plecati de la firmele de pilotaj ramase fara obiectul muncii) a ajuns la aproximativ 50. In perioada de glorie – cu cele patru firme de pilotaj, existau ,,pe teren” 12 pilotine si aproape 100 de piloti ce lucrau in ture.
M.S.