FEDERAȚIA SINDICATELOR TRANS-CONEX solicită stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile locale porturile de pe malul Dunării, aflate în prezent în administrarea Companiei Naționale Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu.
Ministrul Transporturilor, domnul Răzvan Cuc, a declarat la sfârșitul lunii august că decizia de a transfera către autoritățile locale porturile de pe malul Dunării este deja luată, preluarea portului din Drobeta Turnu Severin fiind deja într-un stadiu avansat. (sursa)
Apreciem că, în ansamblul său, măsura este insuficient fundamentată legal, economic şi social. Astfel, există riscul real ca activitatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu să fie influenţată puternic negativ, cu consecinţa unor pierderi economice şi financiare insurmontabile.
Pe de altă parte, FEDERAȚIA SINDICATELOR TRANS-CONEX atrage atenția asupra faptului că există pericolul ca acest transfer să ducă la desființarea unor locuri de muncă. De altfel, nici UNIREA – Sindicatul Portuar Român, (organizația sindicală reprezentativă și semnatară a contractului colectiv de muncă) și nici salariații Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu nu au fost consultați în niciun fel în privința acestui transfer.
Pretextul trecerii porturilor în administrarea autorităților locale este dezvoltarea unor zone de agrement și turism, tocmai în zonele cele mai active comercial și aducătoare de venit pentru companie. Suspectăm, din experiențele precedente, că acest transfer are în spate, mai curând, interese politice si imobiliare – prin valorificarea unor terenuri de către grupurile de interese locale. Exemplele eșecurilor porturilor Turnu Măgurele și Zimnicea sunt elocvente în acest sens, demonstrând că autoritățile locale nu au capacitatea de a le administra și dezvolta.
Activitățile portuare desfășurate de Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu sunt de interes public naţional şi duc la îndeplinire inclusiv unele obligaţii ce revin statului român din acordurile şi convenţiile la care România este parte. O parte dintre porturile vizate de acest transfer, precum Drobeta Turnu Severin și Giurgiu, fac parte din rețeaua centrală de transport european, așa cum este menționat în Regulamentul (UE) nr.1315/2013.
Având în vedere cele expuse, FEDERAȚIA SINDICATELOR TRANS-CONEX împreună cu UNIREA – Sindicatul Portuar Român solicită oprirea acestei inițiative și anunță că vor face toate demersurile necesare pentru a o bloca, luând în calcul inclusiv organizarea unor acțiuni de protest în toate porturile afectate și la sediul Ministerului Transporturilor .
FEDERAȚIA SINDICATELOR TRANS-CONEX
Președinte
Silviu Stanciu