Prima cale ferata (1860) din Imperiul Otoman a fost linia Constanta – Cernavoda. Proprietar – nu era statul roman ci compania engleză Danube Railway. In lungime de 65,4 km, linia de cale ferată pornea din portul fluvial Cernavoda si avea ca punct terminus portul Constanta (zona poarta 1 actual). Venind din partea localitatii Murfatlar, calea ferata avea Triaj-ul pe locul cladirii ce gazduieste acum sediul PNL de pe Traian. Intre actualul liceu Traian si calea auto de acces care coboara spre soseaua portului, exista inca – o cladire ce a supravietuit epocii de inceput a caii ferate. Din Triaj se pornea o linie ce intra in port si una ce ajungea la gara veche. Cladirea construita in anul 1860 – era situata exact pe locul actualului Tribunal de la poarta 2. Interesant este ca la un moment dat, un fir simplu de linie ferata ajungea pana in dreptul actualului Comandament al Marinei Militare – respectiv Farul Genovez. Linia din zona bulevardului Elisabeta a fost dezafectata destul de repede, iar la inceputul secolului 20 se putea ajunge cu trenul doar pana in zona in care vegheaza acum statuia lui Anghel Saligny de la poarta 1.
Tot de la fosta gara se putea ajunge cu trenul si in statiunea Mamaia, calea ferata urmand linia actualului spatiu verde de pe bulevardul Mamaia.
Gara Veche Constanța a avut o viață centenara , până în anul 1960, an în care s-a deschis actuala Gară din zona portii 4 a portului Constanta. Linia ferata veche a fost scoasa din oras incepand cu anul 1957.
In timpul lucrarilor de dezafectare a Triajului, muncitorii au găsit marele tezaur (ce se afla acum la Muzeul de Arheologie), cu șarpele Glykon, cu Fortuna și cu Pontus, care erau ascunse sub terasamentul căii ferate.
M.S.