Sunt cazuri in care restantele catre un singur angajat ajung la zeci de mii de euro
Cum atragi muncitori chiar daca ai un renume prost pe piata muncii? Te lauzi cu salarii mari. De exemplu, un angajat pe platforma sau pe navele suport fara brevet de marinar poate castiga 2.000 de dolari, in timp ce unul specializat in produse petroliere primeste lunar peste 10.000 de dolari. In 2017, societatea SC Grup Servicii Petroliere SA nu efectuase plati restante pentru 2016. Unii spun ca au de primit bani chiar din 2015. Astfel, s-a ajuns in situatia in care unii angajati ameninta cu sinuciderea daca nu isi primesc banii. Unii au intrat in greva foamei ori in fata sediului GSP din port, ori in fata vilei impunatoare din Constanta detinuta de Comanescu. Restante salariale care pornesc de la cateva mii pana la cateva zeci de mii de euro de salariat. Cate 6 luni sau chiar cate un an de restanta. Timp in care imperiul GSP cucereste noi piete, iar Comanescu se bucura de statutul de multimilionar. Acesta aplica standardul ,, pleci? multi asteapta la deal sa iti ia locul. Salariile mari ii zapacesc insa pe toti. Asa ca se ajunge in situatia paradoxala in care la poarta unitatii unii fac greva foamei pentru ca nu si-au luat salariile de un an de zile, iar altii intra bucurosi sa se angajeze. Am discutat cu unul dintre ”napastuiti” si am aflat de ce se intampla asta.
Pentru un salariu de 5000 de euro pe luna angajat pe una din platformele de foraj, C. Z. a luat in calcul ca nu isi va lua banii la timp. Si i-a recuperat dupa aproape 2 ani. Dar apoi si-a luat masina noua cu banii jos si si-a mobilat casa. Stresul si firele albe de par aparute la nici 30 ani au constituit un pret mic pentru el. Daca ar mai face odata asta? Nu. Dar atunci considera ca a meritat . In schimb, unii au ajuns pe drumuri dupa ce banca nu a mai avut rabdare cu ei sa vina cu salariul pentru a-si plati ratele. In perioada de varf a restantelor, GSP datora salariatilor aproximativ 4 milioane de euro. Suma pare imensa, dar de la un salariu minim de 2000 euro pana la 10.000 euro pe luna si cateva sute de angajati neplatiti la timp, banii se aduna. Iar astfel, milioanele de euro restante au putut fi folosite pentru alte scopuri mai nobile in viziunea lui Comanescu. Asta in timp ce multi marinari de pe navele „Vega“, „Neptun“, „Licorn“, „Phoenix“ si „Bigfoot“, GSP Altair, GSP Pegasus si GSP Centaurus, inclusiv de pe platformele de foraj, tipa dupa bani. Nu numai salariatii apeleaza insa la instanta. Pe rolul Tribunalului Constanta au fost inregistrate nenumarate solicitari pentru deschiderea procedurii de intrare in insolventa a firmei Grup Servicii Petroliere SA, având calitatea de debitor, la solicitarea societatilor care au avut contracte cu GSP. Banii au fost, sunt si vor fi. De neinteles este cum poate Comanescu sa isi trateze salariatii in ultimul hal si aici vorbim de muncitori specializati in sectorul petrolier, pe umerii carora a fost construit imperiul GSP.
Profil de milionar
Gabriel Comanescu este cel care controleaza compania de foraj si constructii marine Grup Servicii Petroliere, un business de 934 de milioane de lei. Compania are in portofoliu opt platforme petroliere si o flota de nave de constructii offshore. In 2009, GSP a castigat un contract in valoare de 270 de milioane de dolari cu contractorul general al gigantului rus Gazprom, obiectul contractului fiind constructia unei conducte offshore de 159 de kilometri. Apoi a venit un contract de constructii si foraj offshore pentru gaze in Nigeria. Valoarea contractului este confidentiala, dar o depaseste se pare pe cea a contractului cu Gazprom. Nascut in 1967, Comanescu a absolvit Academia Navala Mircea cel Batran, fiind specializat in inginerie electromecanica navala. A fost ofiter electrician in marina comerciala, iar Revolutia l-a prins intr-un post de inginer electromecanic la Romline. In afacerile cu petrol a intrat in 1999, cand a cumparat de la AVAS companiile de foraj pe uscat Foserco si Aquafor. In anul 2001, castiga licitatia pentru uzina 1 Mai Ploiesti, care devine Upetrom – 1 Mai, iar in 2004 infiinteaza Grup Servicii Petroliere iar in 2005 vine pe piata specializata cu Upetrom Group, un grup integrat de societati cu activitati in constructii si foraj marin, servicii de interventii la sonda, servicii submarine, constructii hidrotehnice, instruire, inginerie, transport naval si servicii de turism. In anul 2006 reuseste sa cumpere, de la Petrom, mai multe platformele petroliere de foraj maritime, Atlas, Jupiter, Orizont, Prometeu si Saturn. Comanescu a reusit la aceea vreme sa obtina un credit de la BCR, in valoarea de 125 de milioane de dolari, pentru achizitia lor. Dar ca orice milionar cu gusturi fine, Comanescu iubeste istoria, asa ca a purces la shopping in centrul vechi din Peninsula. Acolo a deschis baierile pungii si a cumparat cu banii jos doua cladiri reprezentative pentru Constanta: Casa cu Lei (Casa Emirzian) si Casa Manicatide. Le-a cumparat si apoi le-a abandonat. Ambele case se degradeaza in mod accelerat, ploaia si hotii desavarsind ce timpul deja nu a iertat. Un alt imobil achizitionat in Constanta este si “Constanta Business Center”, cladire de birouri din Constanta, in care au avut sediu, Raiffeisen, Banca Agricola si un timp scurt, BNR Constanta. Pretul platit de Grup Servicii Petroliere pentru cladirea de la Poarta 2, vizavi de terasa Colonadelor, – 6 milioane de lei. Pentru ca suntem pe litoral, milionarul nu putea sa nu se lanseze si in turism. Hotelul Vega, construit in anii ‘70, a fost redeschis in vara lui 2008 dupa o investitie de circa 10 mil. euro. Acesta a fost achizitionat in 2005 de Gabriel Comanescu de la actionari persoane fizice si de la Asociatia Salariatilor. Conform datelor de la acea vreme, valoarea tranzactiei s-a ridicat la 2,5 mil. Euro.
Comanescu are si mania lucrurilor rare si scumpe. Un exemplu fiind achizitia automobilului de epoca Excalibur Roadster SS, masina care a apartinut pe vremuri Printesei Grace de Monaco. Prin 2010, Comanescu si-a imbogatit colectia de fleacuri scumpe, cumparand velierul Adornate, pe care l-a transformat intr-un yacht de croaziera care poate fi inchiriat „la cheie”. La cheie inseamna bani multi pentru cateva ore. Pentru o croaziera de opt ore cu prietenii trebuie sa scoateti din buzunar cam 6.500 euro. Daca nu va ajungeti cu banii, puteti plati 4.500 euro pentru patru ore de navigat.
Marius Stirbu