• Acasa
  • >
  • Economie
  • >
  • Lacomia care poate ucide / Inspectii Gas Free din condei

Lacomia care poate ucide / Inspectii Gas Free din condei

  • de Marius Stirbu
  • 4 Ani in urma
  • 0

Una din cele mai importante inspectii realizate in domeniul sigurantei navigatiei a devenit o simpla formalitate, vanduta si aceasta pe cativa euro. Daca pana acum nu am auzit de vreo tragedie la bordul unei nave, e doar marele noroc, dar nu stim insa cat va mai tine.  Dar mai intai sa vedem ce spune legea. Autoritatea Navala Romana va inspecta toate terminalele de operare a produselor petroliere, gazelor lichefiate si substantelor lichide nocive din categoriile X, Y, Z si OS, asa cum sunt definite de Conventia MARPOL 73/78, anexa II cap. 2 regula 6, din porturile românesti, pentru verificarea respectarii legislatiei nationale si a conventiilor internationale privind siguranta instalatiilor destinate operatiunilor de incarcare/descarcare, prevenirea si combaterea incendiilor si a sistemelor de prevenire si de interventie in caz de poluare. In cazul in care se constata deficiente, ANR va interzice operarea navelor in respectivul terminal pâna la remedierea deficientelor constatate. Navele maritime de orice tip, care urmeaza sa intre in santierele navale din România pentru reparatii, vor fi inspectate de catre ANR in vederea emiterii certificatului „GasFree”, ca masura necesara de crestere a securitatii muncii, a sigurantei navei si a facilitatilor portuare. Inspectiile necesare emiterii certificatelor „Gas-Free”, pentru alte nave decât cele prevazute la alin. (1), vor fi efectuate de ANR prin personal propriu sau, atentie!,  de persoane fizice sau juridice române autorizate de ANR. Autorizatia emisa  se acorda pe o perioada de 5 ani si va fi vizata anual de catre ANR. Initial s-a dorit degrevarea angajatilor ANR, evitarea unui monopol si mai ales de a permite formarea unui segment privat ce poate opera in aceasta zona sensibila a sigurantei navigatiei. Una s-a vrut, la altceva s-a ajuns din 2008, anul in care a aparut si legea in cauza. Pe teren insa, lacomia unora inlocuieste profesionalismul cerut de meserie. Din cate stim noi, firmele private care activeaza in acest domeniu ar fi: Safe Port, Sea Gaz, Gonflabil SRL (e pe bune, nu e o gluma), EuroRiver, Navrom, Marseq. Pe langa persoanele juridice autorizate, ANR efectueaza inspectii Gas Free in special in cazul navelor care sosesc in apele romanesti teritoriale si care urmeaza sa intre in santierele de reparatii, aici vorbim in genere de tancurile petroliere. Nu stim exact daca inspectorii ANR  fac totul ca la carte, dar mergem pe incredere avand in vedere ca nu a aparut nici o suspiciune. Noi vorbim aici de partea privata, data in vileag tocmai de angajatii statului, dar care mai departe vor ramane anonimi pentru a evita represaliile. Pentru a fi inspector Gas Free trebuie sa ai cursurile CERONAV de specialitate, sa fii absolvent de Institut de Marina, sa ai experienta la bordul navelor comericale si sa detii acel tester de ultima generatie. Testerul de marimea a doua palme, costa cam 3.000 euro si trebuie sa fie cu acte in proprietatea inspectorului. Dupa cum se vede din poza, testerul e absolut de nebagat in seama prin constructia sa, dar face insa diferenta intre viata si moarte la bordul navei. Orice nava care tranziteaza Dunarea, Canalul, urmand sa fie incarcata sau, care intra intr-un santier, trebuie sa primeasca vizita unui inspector Gas Free.

Bani pe nesiguranta

 

In raport de tipul navei si de tonaj, o inspectie poate costa un minim 200 euro (inspectie la o barja autopropulsata) sau poate ajunge la 5.000 euro in cazul unei inspectii Gas Free efectuata la bordul unui tanc petrolier de dimensiuni mari ce trebuie sa intre la reparatii in santier. Pentru o operatie ce poate dura intre o ora si cateva ceasuri, profitul e garantat. Marele avantaj este ca, de multe ori, plata se poate face pe loc, direct din casieria bordului. Deci cash instant. Loc imediat de facut smecherii pentru o parte din cei angrenati in acest proces. Hai sa ne facem o idee si de importanta unei inspectii Gas Free. Vorbim de exemplu, de un tanc petrolier ce vine la incarcat si care poate avea in tancurile aparent goale ceva reziduri sub forma de gaze toxice si inflamabile. Fara o verificare in prealabil, poate aparea o catastrofa la demararea operatiunilor de umplere a tancurilor cu motorina sau orice alt produs petrolier si nu numai. Acelasi pericol paste si navele care intra in santier. Daca se taie o portiune din peretele unui tanc de combustibil, fara a se curata bine zona de pacura sau de alte reziduri ce pot emana gaze inflamabile, explozia este garantata. Trebuie precizat ca indiferent de tipul navei sau de operatiunile de la bord, rolul inspectorului Gas Free este crucial. Este exact ca in mina. Si acolo exista inspectori care verifica cu regularitate zona pentru a preveni producerea unei explozii  datorate unei acumulari de gaze. Chiar daca acesti inspectori isi fac cu prisosinta treaba, exploziile au loc din cauza crapaturilor care apar in peretii minei. Multi ortaci si-au pierdut astfel viata. In sectorul naval ne-a ferit Dumnezeu pana acum. Dar perseverenta infractionala a unor pseudoinspectori ar putea schimba totul. Revenim. Inspectorul privat urca la bordul navei, verifica cu ajutorul tester-ului toate zonele si  noteaza pe un tabel oficial, cantitatile de gaz gasite si tipul acestora.

 

Datele sunt memorate si in aparat. Daca se constata un nivel necorespunzator peste media admisa, se trece la aerisirea zonelor, asta pana cand aparatul arata ca magaziile sau tancurile sunt sigure. Apoi, tabelul completat cu valorile finale, este semnat si stampilat de inspectorul Gas Free si primeste si parafa si semnatura din partea comandantului navei. Certificatul de Gas Free eliberat pe loc este si el parafat de ambele parti. Astfel, se atesta faptul ca inspectorul si-a facut datoria, iar comandantul poate sta linistit ca nu sare in aer cu tot cu nava. Din cele 7 firme autorizate de ANR , vreo 3 isi fac datoria ca la carte. Nu dam nume, dar lasam placerea sa revina sefilor din ANR si din MT. Dupa ce le spunem si cum sa descopere tarasenia. Acum nu vrem sa aruncam anatema pe nume de genul Razvan, Vicentius, Laurentiu, Viorel, Dima si asa mai departe,  dar ceva colcaie pe acolo. O intelegere mizerabila incheiata intre armatori, agenti de nave, anumiti  inspectori GasFree si cateva minti neluminate din cadrul ANR. In aceasta mocirla, un rol crucial il are agentul navei. Cel care solicita din partea armatorului, efectuarea inspectiei Gas Free. Si astfel incepe balul.  Certificatul este obligatoriu, asa ca inspectorul ii da agentului documentul semnat si stampilat, ca si cum inspectia ar fi fost efectuata, agentul semneaza el in locul comandantului si fara parafa navei, certificatul ajunge in copie la functionarul ANR, care il indosariaza ca pe bune. Pentru a se evita costuri suplimentare, pentru a grabi incarcarea navei, comandantul participa si el in mod voit de multe ori la aceasta infractiune si scoate rapid 200 de euro din casieria navei pentru a plati un certificat eliberat fara efectuarea inspectiei.

Campioni sunt comandantii sarbi, ucrainieni si romani. Daca pentru o barja se achita pe loc 200 euro, pentru un tanc petrolier de peste 50.000 tdw, vorbim de alte sume. Pentru orice zona in care se efectueaza lucrari, inspectia trebuie facuta ca la carte si daca apare orice mica neregula, nava poate fi trimisa in rada exterioara pentru remedierea lor. Vorbim aici de tancuri care au depozite de pacura pe pereti sau de alte substante. Sa scoti nava din santier, sa o duci la cativa km in larg, sa speli tancurile, sa depozitezi mizeria in alte tancuri, sa te intorci apoi iar in santier, sa predai pentru neutralizare substantele toxice, sunt ceva bani de cheltuit. De la 50.000 euro in sus. Asa ca de multe ori, solutia aleasa este anti safe. Verificare de fatada, improvizatii pentru a nu se sari in aer, eliberare de certificat GasFree pentru un volum care in fapt nu a fost verificat, incasare de 5000 euro oficial pe volumul trecut pe hartie, apoi inca vreo 2000 de euro ca spaga ca nu a mai iesit nava in rada. Exista “firmele greilor” care isi scot profitul doar prin astfel de operatiuni. Cei vechi din ANR stiu asta. Cu siguranta, atat Sandu, cat si Felix o sa strambe din nas cand vor citi articolul, vor spune -prostii si isi vor sorbi cafeluta prinsi cu treburi mult mai importante de facut. Ca sa le stricam siesta, precum si prieteniile cu bossii de la anumite firme, propunem sa se faca o inspectie la pielea goala. Sa se solicite arhiva pe ultimii 3 ani a inspectiilor Gas Free realizate de privati. Sa ia fiecare certificat la mana, sa nu lipseasca unul si cand vor da de unul parafat doar de inspectorul Gas Free, sa spuna sarut-mana ca la aceea data nu am avut parte de o tragedie. Orice lipsa sau orice certificat incomplet va dovedi faptul ca unii isi fac de cap cu siguranta navigatiei. S-a asistat la convorbiri halucinante in care anumiti angajati ANR solicitau, in miez de noapte, trimiterea rapida a unui certificat GasFree pe fax sau pe alte mijloace de comunicare, certificat care trebuia sa existe, dar care era completat si stampilat doar de inspector. Fara ca la aceea ora sa existe vreun inspector la bordul navei cu pricina. In mod normal, nu numai ca firma gasita cu nereguli in arhiva ar trebui sa isi piarda autorizatia, dar si persoanele din spatele societatii ar trebui sa aiba interdictie sa isi mai faca vreo firma de profil. O verificare atenta va arata ca doar cateva firme autorizate sunt in masura sa isi continue activitatea. Conducerea ANR stie ca se pot face smecherii in acest domeniu, nu poate nega asta. Informatiile ne-au fost oferite de oameni din sistem, asa ca …. . Pe aceasta cale, ii cerem scuze lui Sandu pentru posibilele inadvertente din zona in care ne-am bagat nasul. Nu stapanim foarte bine termenii. In final, o iesire la pensie in glorie si fara incidente! Asta dorim sefilor ANR. Dar, pentru asta, trebuie ceva cojones.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
Anterior «
Urmator »

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. mai multe informatii

Utilizam fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată pewww.constantareala.ro. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR"). Prin continuarea navigării pe www.constantareala.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie.

Close