Apele adanci sunt cele mai linistite. Asa si portul Constanta. Liniste in aparenta, jocuri de culise si zdranganit de catuse in strafunduri. Zgomotul il atentioneaza pe fostul sef al Agentiei de Salvare Maritima – ARSVOM, Manole Daniel. Cu cei mai multi ani petrecuti la conducerea fostului GISN actual ARSVOM, Manole isi vede acum nelinistit de afacerile personale (foarte prospere de altfel). Ghinionul care a spart lantul neintrerupt de domnie a fost acel incendiu stupid din toamna lui 2017, in urma caruia nava de salvare Hercules a ramas din nou neputincioasa si la nivel de piesa de colectie.
Un incident ciudat care a venit exact dupa o retehnologizare de vreo 47 milioane de lei. Nu mai intram in subiect pentru ca a fost destul dezbatut la acea vreme. Demis rapid, Manole s-a reintors la bussines-ul lui prosper din sectorul auto. Trecutul il bantuie insa si dupa ultimele informatii neoficiale, vine plata. Cercetarile demarate inca din 2010 arata faptul ca s-a bagat mana pana dincolo de cot. Aproape de umar. Cele mai mari nereguli descoperite de Corpul de Control sunt la achizitii. S-au cheltuit ilegal zeci de milioane de lei. Varful iceberg-ului este cel prin care s-au aprobat/semnat incheierea unui numar de 21 de contracte de achiziţii, în valoare totală de 37.970.307 RON (fără TVA), cu incalcarea dispoziţiilor Regulamentului de organizare si functionare al ARSVOM. Ce putea sa faca Manole ? Sa incheie un nou contract ilegal cu societatea Alteea SA, pentru modernizarea şi retehnologizarea remorcherului Hercules. Tot fara aprobarea Consiliului de conducere, asta chiar daca valoarea de 27.999.360 lei (la care se adaugă TVA în sumă de 6.719.846,4 RON)reprezenta aproximativ 300% din întregul buget al ARSVOM pe un an. Si e varful iceberg-ului. Rapoartele intocmite de specialistii Corpului de Control au trecut la organele de ancheta ,iar un avant de moment a dus la pregatirea momentului in care se va proceda oficial la acuzarea lui Manole. Pana aflam ce si cum, Manole Daniel se bucura inca de statutul de om nevinovat si liber.
Un Ewing autohton
De aici trecem direct la momentul mult asteptat de Gabi Comanescu de a detine puterea absoluta in zona portuara. Dupa un scurt razboi purtat cu fostul edil Mazare pentru suprematia in portul Constanta, Comanescu a iesit victorios. Cu un Mazare exilat in Africa, magnatul nostru a trecut la arat campul portuar. Si a purces la insamantare din timp. Cu o sustinere solida la nivel central, petrodolarul nostru are oamenii lui peste tot. De la varful ANR la varful ARSVOM. Ciudat este un fapt. Toti sunt oameni inteligenti si cu oarecare stare materiala ce le da accesul la un trai linistit. Cu toate acestea, pun botul ,,la sforariile unui domn multimilionar, de parca asta le-ar asigura un viitor mai linistit si mai prosper. Doar privind la stilul in care se poarta cu oamenii si cam cu tot ce intra in contact cu el, ar trebui sa le dea tuturor de gandit. Faptul ca sute de oameni au plans si plang dupa salariile neacordate la timp, stilul de a cumpara imperial cladiri importante cum ar Casa cu Lei sau chiar fostul sediu al Bancii Agricole de la poarta 2, iar apoi le lasa in paragina, nepasator la ruinele din fata lui, asta spune tot despre acest Ewing dobrogean. Afacerist rapace si fara scrupule. Pe linie de partid sau pe linie de interes strict personal, oameni importanti din zona portuara fac sluj in fata lui. Chiar si cu riscul ca la un moment dat sa dea cu subsemnatul la DNA si sa iasa cu coada intre picioare pe usa portului, manjiti de rahat. Se zvoneste ca magnatul platformelor petroliere ar vrea imposibilul. Trecerea AVRSOM in ograda lui. Mai precis Ministerul Transporturilor sa externalizeze serviciul de salvare navala, iar remorcherele GSP sa brazdeze valurile marii pentru a recupera pe cei in dificultate. Argumentele lui ar fi ca are flota specializata deja si ca a avut ceva iesiri de salvare. Ministerul ar scapa de ceva cheltuieli in plus si toata lumea ar fi happy. In cale ar fi doar fondurile europene prin care s-au modernizat la nesfarsit navele vechi si mai ales banii obtinuti deja pentru navele noi ce urmeaza a fi achizitionate. Imposibil! Ar spune toata lumea. Dar in tara lui Papura Voda este perfecta posibila si externalizarea ARSVOM si depunerea lui cu acte in regula in curtea GSP. Sprijin politic este, sustinere din partea ANR si direct de la ARSVOM, bifat. Daca omul primeste vizite particulare de la bossii din Bucuresti, iar apoi merge el prin port sa isi arate puterea, e ceva patologic vizavi de pofta de a conduce mai mult decat un imperiu petrolier. Influenta lui Comanescu in zona portuara este imensa. Putin recunosc fatis asta. Sub o oarecare obladuire a diferitelor servicii mai mult sau mai putin secrete, Comanescu si-a format o imagine de om al lor. Cand vorbesc depre el, oameni importanti din institutiile portuare fac un gest: cu doua degete lovesc umarul stang de cateva ori. Adica, omul e …., intelegi, protejat de …. am auzit ca de fapt este si ofiter activ sub…… Spre regretul multora, le spulberam visele cu James Bond. Omul nu e nimic altceva decat un Ewing fara scrupule, iar gestul cu doua deste pe umarul stang e bun doar pentru a da matreata la o parte. Pana una alta, fiecare, ca e vorba sa isi pastreze functia sau sa beneficieze de ceva material consistent, intra in joc. Asa zisii oameni ai lui Comanescu din zona portuara, sunt, de la simpli inspectori din ANR si pana la directori generali confirmati in functie. Fiecare sunt o rotita mica in angrenajul de stat al GSP-ului. O lista cu cei sustinuti si protejati de cuvantul lui Comanescu ar fi interesanta. Asa ca o sa avem un articol si despre acesti oameni care se misca pe strada si ridica lingura la gura in ciuda faptului ca nu mai au de mult coloana vertebrala care sa ii ajute.
Marius Stirbu