in ,

Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii

In  1963, cargoul „Bucureşti“, având la comandă pe căpitanul  Liviu Neguţ, a plecat in prima călătorie în jurul Pământului. Performanţa a fost realizată navigând spre Vest. Călătoria de 144 de zile a inceput la 11 august 1963 din Dana 0 a Portului Constanţa, cu un echipaj alcătuit din 50 marinari.

Voiajul  a durat patru luni şi 11 zile, nava tragand la dana 37 a Portului Constanta –  pe  23 decembrie 1963. Cargoul „Bucureşti” înregistrase la bord 27.600 de mile. Voiajul a fost unul pur comercial, nava fiind incărcată cu tractoare, instalaţii industriale si produse alimentare pentru Cuba şi China. Prima escală a fost Gibraltar, iar după doua saptamani de mars în Atlantic, au ancorat in portul Havana (Cuba). A urmat Marea Caraibilor, trecerea prin canalul Panama si apoi o scurta oprire la Honolulu, în arhipelagul Hawaii, pentru provizii si apa. De aici a mai durat 28 de zile pentru a ajunge in portul Xinjiang din China.

Drumul spre casa a purtat vaporul  prin strâmtoarea Malacca, Ceylon, Capul Indiei, Golful Aden, Marea Roşie, Canalul Suez, Mediterana si Bosfor. Construit in 1962 ( in fosta Iugoslavie), deci doar cu un an inainte de marele voiaj, cargoul si-a facut datoria cu brio, neexistand nici macar o singura defectiune. Din pacate, eroul flotei romanesti a avut un sfarsit pe care nu il merita. In loc sa fie pastrat si expus, cargoul a fost tăiat la Aliaga, în septembrie 1990.

Nu a fost insa prima nava denumita Bucuresti. In perioada interbelica, flota Serviciului Maritim Roman, avea in dotare o nava de 2.500 tone, cam veche – construita in 1897. Cargoul a sfarsit prin a esua. La data de 10 ianuarie 1940, nava „Bucureşti“ încărcata cu cherestea pentru porturile Beirut şi Haiffa, a naufragiat pe stâncile insulei Samothrace în nordul Mării Egee. Nava a fost grav avariata, motiv pentru care conducerea Serviciului Maritim Român a renunţat la recuperare, fiind vânduta ca fier vechi unei societăţi greceşti. Revenind la primul voiaj al unei nave romanesti in jurul lumii, putem spune ca a venit dupa mai bine de o suta de ani de la premiera mondiala in acest domeniu. Englezii au reusit in 1842, cu vaporul Drive, sa faca inconjurul lumii. Nava a plecat din portul Plymouth, ocolind apoi Africa ( la acea data neexistand canalul Suez si nici Panama), America de Sud si Australia, andocand acasa dupa 11 luni de mars neintrerupt.

M.S.

Scris de Marius Stirbu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Unde construieste Bucovala

Citirea consumurilor de apă la gospodării se va face trimestrial