• Acasa
  • >
  • Special
  • >
  • Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii

Prima nava romaneasca ce a facut inconjurul lumii

  • de Marius Stirbu
  • 1 Luna in urma
  • 0

In  1963, cargoul „Bucureşti“, având la comandă pe căpitanul  Liviu Neguţ, a plecat in prima călătorie în jurul Pământului. Performanţa a fost realizată navigând spre Vest. Călătoria de 144 de zile a inceput la 11 august 1963 din Dana 0 a Portului Constanţa, cu un echipaj alcătuit din 50 marinari.

Voiajul  a durat patru luni şi 11 zile, nava tragand la dana 37 a Portului Constanta –  pe  23 decembrie 1963. Cargoul „Bucureşti” înregistrase la bord 27.600 de mile. Voiajul a fost unul pur comercial, nava fiind incărcată cu tractoare, instalaţii industriale si produse alimentare pentru Cuba şi China. Prima escală a fost Gibraltar, iar după doua saptamani de mars în Atlantic, au ancorat in portul Havana (Cuba). A urmat Marea Caraibilor, trecerea prin canalul Panama si apoi o scurta oprire la Honolulu, în arhipelagul Hawaii, pentru provizii si apa. De aici a mai durat 28 de zile pentru a ajunge in portul Xinjiang din China.

Drumul spre casa a purtat vaporul  prin strâmtoarea Malacca, Ceylon, Capul Indiei, Golful Aden, Marea Roşie, Canalul Suez, Mediterana si Bosfor. Construit in 1962 ( in fosta Iugoslavie), deci doar cu un an inainte de marele voiaj, cargoul si-a facut datoria cu brio, neexistand nici macar o singura defectiune. Din pacate, eroul flotei romanesti a avut un sfarsit pe care nu il merita. In loc sa fie pastrat si expus, cargoul a fost tăiat la Aliaga, în septembrie 1990.

Nu a fost insa prima nava denumita Bucuresti. In perioada interbelica, flota Serviciului Maritim Roman, avea in dotare o nava de 2.500 tone, cam veche – construita in 1897. Cargoul a sfarsit prin a esua. La data de 10 ianuarie 1940, nava „Bucureşti“ încărcata cu cherestea pentru porturile Beirut şi Haiffa, a naufragiat pe stâncile insulei Samothrace în nordul Mării Egee. Nava a fost grav avariata, motiv pentru care conducerea Serviciului Maritim Român a renunţat la recuperare, fiind vânduta ca fier vechi unei societăţi greceşti. Revenind la primul voiaj al unei nave romanesti in jurul lumii, putem spune ca a venit dupa mai bine de o suta de ani de la premiera mondiala in acest domeniu. Englezii au reusit in 1842, cu vaporul Drive, sa faca inconjurul lumii. Nava a plecat din portul Plymouth, ocolind apoi Africa ( la acea data neexistand canalul Suez si nici Panama), America de Sud si Australia, andocand acasa dupa 11 luni de mars neintrerupt.

M.S.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
Anterior «
Urmator »

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. mai multe informatii

Utilizam fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată pewww.constantareala.ro. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR"). Prin continuarea navigării pe www.constantareala.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie.

Close