La 27 septembrie 1909 a avut loc inaugurarea oficială a portului Constanţa si tot de atunci avem si primul director general al adminstratiei portuare, Ioan Venet. Acesta a deschis lunga lista a sefilor CN APMC cu un mandat de 6 ani. Perioada dintre cele doua razboaie mondiale este caracterizata printr-un adevarat boom economic si prin mandate lungi de cel putin patru ani asigurate de directori dedicati dezvoltarii Portului Constanta. Dupa 1947, in toata perioada comunista, mandatele conducerii administratiei portuare erau scurte , de doi sau trei ani, exceptie facand Zeicu si mai ales Batranu care numit in 1978 a iesit la pensie la carma APC-ului in 1991. Dupa plecarea lui Batranu, vine si perioada de aur a administratiei portuare. O spun toti cei care si-au desfasurat sau isi desfasoara inca activitatea in Portul Constanta. Venirea lui Vasile Pistolea la carma administratiei a adus schimbarea de la sistemul comunist centralizat la economia de piata. Iar Pistolea a stiut foarte bine sa sustina si sa dezvolte APC-ul in acei ani tulburi cand practic toate intreprinderile de stat erau falimentate si vandute bucata cu bucata. Tot in mandatul lui s-a demarat si reabilitarea completa a cladirii istorice in care isi are sediul administratia portuara. Interiorul a fost modernizat si adus la standardele occidentale. Cel mai bun! Cand e vorba de management portuar, Pistolea a fost si este etalonul. Acum , de morti numai de bine. Numit in 1991 si demis de ministrul transporturilor Aurel Novac in anul 1996, Vasile Pistolea a intrat apoi in shipping-ul privat, exceland si aici. Din pacate, in octombrie 2004, Pistolea a murit intr-un accident rutier. Un excelent manager, Pistolea nu excela insa in arta condusului auto. Mai precis, era cel mai prost sofer de autoturism. Cunoscutii evitau sa stea in dreapta lui si gaseau pretexte pentru a nu fi nevoiti sa ii vada stilul haotic de a conduce. Chiar daca detinea cel mai sigur autoturism de pe piata,Volvo, acesta nu l-a salvat. Din 1996 se intra apoi la sistemul rapid de schimbat directori. Numit director al APC, Aurel Carp nu a rezistat decat doi ani, respectiv pana in 1998. Un tip ok, linistit. Nu a iesit cu nimic in evidenta. Un singur an (1998-1999) a prins Mihaita Visoianu la carma portului. Din partea angajatilor si a colaboratorilor, la fel , un tip ok. S-a putut trai si munci alaturi de el. In 1999 vine vijelia prin numirea tanarului Laurentiu Mironescu. Dispretuit de marinari din randul carora provine, pe motiv ca habar nu avea de navigatie si ca s-a lasat de marinarit pentru ca nu reusea sa faca fata unui voiaj pe mare, Mironescu a provocat o furtuna in birourile APC-ului. Gurile rele susoteau ca Traian Basescu l-a pus director pe Laurentiu doar la rugamintile lui Mironescu senior, fost coleg de flota cu ministrul transporturilor. Poate barfele vizavi de potenta profesionala nu ar fi interesat si deranjat pe nimeni din APC daca noul director nu starnea furtuni pasionale. O domnisoara bruneta ajunsese spaima administratiei portuare. Se ajunsese in situatia in care oamenii erau obligati sa plece doar pe motiv ca domnisoara brunetica si frumusica nu suferea concurenta in materie de dragalasenie. Toate acestea fara ca directorul Mironescu sa stie ca personalul era demis in numele lui. Trebuie precizat ca domnisoara bruneta se prezenta ca fiind iubita si protejata directorului de altfel foarte casatorit.
Directorul mancat pe paine de sindicalisti
Combinatia de brunete directoriale cu picioare lungi si sala de forta, acolo unde isi petrecea Laurentiu destul de mult timp, a dus la un final previzibil. Asa ca, in 2001, Miron Mitrea il schimba pe Mironescu si il aduce la butoane pe Mircea Marcu . Astfel, vine perioada Moldova. Cu sustinere de la Mitrea si de la Iacubov, Marcu nu e scutit de evenimente provocate culmea tot de factiuni din zona moldoveneasca. Iubitor de monden si tot timpul spilcuit, Marcu, patron de exchange valutar, a incasat o corectie fizica in fostul club No Problem de la cunoscutul Babinciuc. Motivul oficial nu il putem spune , doar ca la acel moment , Marcu si-a meritat ochiul vanat. Ca afacerist era ok . Ca director APC, Marcu s-a evidentiat prin directorii adjuncti. Dupa doar un an , Marcu e tras pe line moarta si in locul lui vine Gheorghe Moldoveanu. Tot Mitrea saracul a tras sforile necesare. Un bun director insa. Despre Moldoveanu vorbim. Dar, avea si el febletea lui. A fost acuzat de favoritism in special pe linia Chicheanu -Consal si Ambient SA. Unde in fapt a si tras dupa ce a fost demis in anul 2005. Tras pe post de consilier la Consal si Ambient. Angajatii APC care au avut un trai linistit in timpul mandatului lui, i-au tinut pumnii si i-au dorit multa sanatate intr-un moment critic . Operat si cu chef de viata, nea Moldoveanu prospera in mediul privat. Satui de stanga comunista, poporul voteaza dreapta si ne trezim cu Mircea Banias director la APC. Din 2005 pana in 2007, Banias a condus portul ca pe o afacere. In ton cu tehnica, bolnav fiind aproape cu telefoanele mobile, nu era telefon lansat si al naibii de scump, care sa nu se odihneasca pe biroul lui. Acuzat la randul lui de tot felul de dracovenii pe care le-ar fi patronat, Banias nu a iesit cu nimic in evidenta in cadrul portuar. Poate doar cu fratele Emil ce a ramas mostenire in APC si acum ca director la Serviciu Nave Tehnice. Mergand pe culoarea portocalie a liberalismului, ajunge director al administratiei portului Constanta si domnul Constantin Matei. Rece , strict si fara familiarisme. Director. Atat. Prin 2012, Constantin Matei a ajuns apoi, tot pentru scurt timp,sef al Autorităţii Navale Române. In 2009 este promovat director general, Ion Balan. Un an a prins sefia administratiei. Ciudata numire dupa ce toata lumea stia ca Balan era asociat in SC Euro Shipping cu fostul director Banias si cu predecesorul Mironescu . Nu comentam insa mai mult pentru un singur motiv. De morti numai de bine. Balan a murit in 2012 dupa o grea si lunga suferinta. Dusmanul sindicatelor – Popa. Numit în funcţie în ianurie 2011, de către fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu, Andrei Aurelian Popa a rezistat doar până în aprilie 2012, când şi-a dat demisia, după un an marcat de greve şi proteste interminabile ale portuarilor la adresa sa. Fost manager la Chimpex, Maersk şi Minmetal, Andrei Aurelian Popa a ajuns prin 2016 pe la alta companie de stat, respectiv Administratia Canalelor Navigabile, acolo unde sindicalistii l-au lasat in pace. Dupa demisia lui Popa, Decebal Şerban ,director adjunct si fost inspector de specialitate în cadrul Autorităţii Navale Române a fost numit director general cu delegaţie pentru scurt timp. Vine apoi un director atipic pentru APC. Lucian Balut a ajuns in postul de director general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA, dupa ce s-a retras din PSD, unde era preşedinte al Organizaţiei Municipale Constanţa. A plecat rapid din functia de sef al APC din cauza relaţiilor tensionate avute cu reprezentanţii ministerului de resort. Cel putin asa s-a vehiculat. Corpul de Control al ministrului Transporturilor a consemnat, într-un raport, nereguli în încheierea contractului pentru digul de larg, contract mostenit de la vechea conducere. Acest contract a fost semnat de inaintasii acestui director. Lucian Băluţ nu a fost de acord cu toate concluziile din raportul Corpului de Control si pentru ca viata e prea scurta sa si-o umple cu nimicuri, si-a prezentat demisia . Nici nu banuiau cat vor regreta angajatii administratiei portuare, un director ca Balut. 2013 – an cu ghinion. Inscaunarea lui Valeriu Ionescu le-a aratat salariatilor cat de frumos era trecutul . Ionescu era toba de carte si de titluri. Master în ştiinţe electrice şi electronice la Universitatea Politehnică Bucureşti, absolvent al cursurilor de Executive MBA la Universitatea din Washington. Peste 15 ani în inginerie şi management în sectoarele petrol şi aeronautică timp in care a condus companii precum Orange, Astral, Luxten, Impact, Focus Sat. Te facea sa te intrebi cand a dormit si a mancat omul asta de a avut timp de toate acestea. Au aflat pe pielea lor cei care lucrau la APC. Antipatic, corporatist convins si cu un stil ciudat avand in vedere ca pana la acel moment habar nu avea de zona portuara sau de transportul maritim, Ionescu a readus in amintirile celor care au facut armata, AMT-ul. Adica pe intelesul doamnelor si a profanilor : A Mai Trecut o zi. Un fel de calendar de of si amar prin care isi notau clipele petrecute sub noua conducere. Concret, nimeni nu l-a inghitit si plecarea lui a adus un suspin de usurare general de la tipa de la poarta pana la expertii din birourile APC-ului. Dupa un asemenea of generalizat, daca seful Al Quaida venea la APC , tot primea un val micut de simpatie. In septembrie 2016, a venit anuntul oficial prin care directorul adjunct este numit general pe postul lui Ionescu. Ura ! Dan Tivilichi isi muta lucrurile din biroul de adjunct in cel mai spatios de general. Nu toti il accepta cu usurinta insa. Concursul de titularizare pe post i-a zapacit pe unii. Astfel, Mihaela Stăetu, unul dintre angajatii portului, interesată la rândul ei de concursul de manager, acuză trucarea concursului . Mai intai arunca bomba cu o selecție făcută de secretara directorului general. Potrivit Legii 111 din 2016, în cazul firmelor ce au peste 50 de angajați și cifră de afaceri de peste 7,3 milioane euro, selecția trebuie făcută de experți independenți în resurse umane. In loc de experți și firme de resurse umane, analiza dosarelor a fost făcută de secretara directorului general, sustinea Mihaela Stăetu în plângerea adresată Tribunalului Constanța. Acuzatiile au plutit in aer, Tivilichi si-a vazut de treaba. Simpatizat la culme dupa epoca Ionescu, Dan Tivilichi are si el ceva scheleti prin sifonier. Sau cel putin, asta sustin unii patroni de bussines-uri din port. Ceva legat de sustinerea fatisa din partea unor sefi PSD si mai ales de ceva legaturi imorale (a se citi favorizari ) cu nume grele Panait -Comvex sau Comanescu -GSP. Dar probabil sunt doar zvonuri rautacioase a unor afaceristi concurenti cu cei doi, sau poate, nu. Vedem pe parcurs si destul de curand. Si nu am vorbit inca si de pleiada de directori adjuncti.