Peste 300 metri lungime si un echipaj de 42 oameni, pe foarte scurt o descriere a fostei nave amiral a Romaniei. Petrolierul Biruinta a fost febletea lui Traian Basescu, totul fiind numai la superlative atunci. Cea mai mare nava a flotei romanesti – 306 metri si cel mai tanar commandant, 34 ani. Din 1984 si pana in 1987 , pentru Basescu, nava a fost loc de munca si casa. A fost si ultimul vapor pe care l-a comandat de altfel.
Din ’87 a ajuns sef la sucursala Navrom din Anvers si apoi dupa revolutie a intrat in politica, parcursul fiind prea cunoscut deja. Un parcurs la fel de sinuos l-a avut si Biruinta. Construit in 1984 la Santierul Naval Constanta, petrolierul a ajuns la inceputul anilor ’90 in contract de bare-boat la o firma romaneasca de shipping, dupa care a luat calea strainatatii fiind vanduta unei firme grecesti. De la greci a ajuns in Malaysia la compania Bumi Armada, firma ce a investit 300 milioane de dolari pentru transformarea navei intr-o rafinarie plutitoare.
Cu un sistem de ancorare complex in 12 puncte si un echipaj format din 75 de membri, fosta Biruinta , actuala Armada Perdana, proceseaza petrol si stocheaza produs finit acolo unde concesionarul rafinariei, firma italiana AGIP, are nevoie. Dupa ce a operat in vestul Africii si apoi in golful Mexic, Armada Perdana este pozitionata in golful Guinea langa delta fluviului Niger, mai precis in campul de extractie Oyo apartinand Societatii ERIN Petroleum Nigeria. Momentan, fosta nava Biruinta are parte de ghinion, fiind consemnata de autoritatile nigeriene.
Motivul ar fi o creanta de 20 milioane de dolari. Societatea ERIN cere armatorului din Malaysia sa plateasca serviciile de foraj executate pe anul in curs, cazul fiind pe rol la institutiile internationale abilitate.
Marius Stirbu